Οκτώ αιώνες πριν από τον Χριστό, οι Μιλήσιοι ίδρυσαν στον Άξενο Πόντο τη Σινώπη πρώτα και ύστερα τα Κοτύωρα, την Κερασούντα, την Τραπεζούντα, τη Φάση, την Οδησσό, την Αμάσεια, συνολικά 75 πόλεις.

 Η πρώτη επαφή με τον Πόντο γίνεται από την μυθολογία με τον θρύλο του Φρίξου και της Έλλης, με την Αργοναυτική Εκστρατεία και το χρυσόμαλλο δέρας, που κατά την μυθολογία βρισκόταν στην Κολχίδα, ανατολικά της Τραπεζούντας. Εκεί οι μακρινοί πρόγονοί μας ρίζωσαν και έσπειραν καρπό. Εκεί οι αιώνες πέρασαν μα οι άνθρωποι εξακολουθούσαν να λένε τον ήλιο ήλιο, τη θάλασσα θάλασσα, και την αγάπη αγάπη. Και ο Άξενος Πόντος έγινε Εύξεινος. Και φιλοξένησε έμπορους, ναυτικούς, στρατιώτες και στρατηγούς απ' τη μητέρα πατρίδα.

 

 

Στα 401 π.Χ. οι Μύριοι του Ξενοφώντα, ηττημένοι νικητές στη μάχη που έγινε στα Κούναξα της Βαβυλωνίας όπου πήγαν να υποστηρίξουν τον Κύρο το Νεώτερο ενάντια στον αδελφό του Αρταξέρξη, πήραν το δρόμο της επιστροφής ανάμεσα από αλλόφυλους και εχθρούς. Ύστερα από πολύμηνη και πολύπαθη πορεία έφτασαν στην ενδοχώρα του Πόντου και από την κορυφή του όρους Θήχης αναφώνησαν το ιστορικό «θάλαττα, θάλαττα». Στα χωριά της κοιλάδας του Πρύτανη ποταμού, τα χωριά της αλησμόνητης Ματσούκας όπου φυτρώνει η «αζαλέα η ποντική», οι Μύριοι έφαγαν και ήπιαν και έχασαν τα λογικά τους από το μεθυστικό μέλι, το «μαινόμενον» όπως έλεγε ο πόντιος ιστορικός της αρχαιότητας Στράβωνας, το «παλαλόν το μέλ» όπως έλεγαν οι γονείς μας.
Στη στενή λωρίδα γης στα παράλια της Μαύρης Θάλασσας οι πρόγονοί μας έζησαν ειρηνικά, χωρίς ποτέ να κάνουν ούτε έναν κατακτητικό πόλεμο, ώσπου η ιστορία έχασε τη ντροπή της. Και τότε μπήκαν στα καράβια σαν ανταλλάξιμη ύλη και πήραν το δρόμο της προσφυγιάς. Άφησαν το μυρωμένο σώμα του Πόντου στην αγκαλιά της Μαύρης Θάλασσας και πήραν μαζί τους το πνεύμα του, τον πολιτισμό του, την παράδοσή του. Και έφτασαν στην Μητέρα Πατρίδα. Φτωχοί τόσο που πιο πολύ δεν παίρνει.
Κάθε Κυριακή, ξεχνώντας το μόχθο και τα δάκρυα της εβδομάδας, έβαζαν τις φορεσιές της Πατρίδας και πιάνονταν στο χορό. Η λύρα άναβε φωτιές και τα τραγούδια έδιναν και έπαιρναν. Τραγούδια για τον ξεριζωμό, για την αγάπη, το θάνατο, τη ζωή. Και χόρευαν ώσπου τα χνάρια τους γίνονταν αυλάκια βαθιά μέσα στη λάσπη. Πολλοί είπαν πως ήταν ένας τρόπος φυγής από την πραγματικότητα. Μα εκείνοι άνοιγαν αυλάκι βαθύ με το χορό τους για να ριζώσει, να ανθίσει και να καρπίσει το δένδρο της Ρωμανίας επαληθεύοντας την προγονική τους ρήση: « Η Ρωμανία κι αν πέρασεν ανθεί και φέρει κι άλλο ». Για μάς τους Πόντιους ο χορός δεν είναι μόνο τρόπος έκφρασης αλλά και τρόπος ζωής. Γι' αυτό δεν λείπει από καμία εκδήλωση της ζωής μας.
Τα λόγια χωρίζουν, ο χορός ενώνει. Ενώνει τα χέρια, ενώνει τις ανάσες, ενώνει τους καημούς και τα όνειρα και εκφράζει την ενότητα και την υπεροχή της ομάδας, γι' αυτό αποκαλύπτει το μεγαλείο ή τις αδυναμίες ενός πολιτισμού. Στην Κίνα του 6ου αιώνα, ο σοφός Κομφούκιος έλεγε: « Δείξτε μου πώς χορεύει ένας λαός και θα σας πω αν ο πολιτισμός του είναι άρρωστος ή υγιής » (Ροζέ Γκαρωντύ: Ο χορός στη ζωή. Αθήνα, Ηριδανός).
Οι πρόγονοί μας δημιούργησαν κυκλικούς χορούς, ύψιστο δείγμα δημοκρατίας, δικαιοσύνης και ίσης συμμετοχής, αφού ο πρώτος χορεύει πιάνοντας τον τελευταίο, αφού ο κάθε χορευτής βλέπει όλους και τον βλέπουν όλοι. Τα όργανα στο κέντρο ισαπέχουν από όλους. Υπακούοντας στο γενικό ρυθμό, ο καθένας με τον τρόπο, με το ύφος και το συναίσθημα που τον κατέχει, διατηρεί την ατομικότητα, την ιδιαιτερότητά του. Χορεύουν μικροί και μεγάλοι, πεπειραμένοι και αρχάριοι, έτσι που ο χορός έχει την ποικιλία και τη δυναμική τού « γίγνεσθαι της ζωής ».
Στις εποχές τις παλιές, όταν τα νιάτα ήταν αδύνατο να επικοινωνήσουν αλλιώς, στο χορό εύρισκαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν με ματιές κρυφά μηνύματα αγάπης και τραγουδούσαν: Εντρέπουμε να λέω σε, κορτσόπον αγαπώ σε πασκίμ ντο κ' εγροικάσα το όντες πυκνοτερώ σε. Και ήταν ωραιότερος εκείνος ο χορός, όπου το ζευγάρι των νέων από σύμπτωση ή και σκόπιμα χόρευαν δίπλα-δίπλα σφίγγοντας τα χέρια.
Ορισμένοι είπαν με πικρία πως από την λαϊκή μας παράδοση απόμειναν μόνον οι χοροί. Και λησμονούν πως ο χορός και το τραγούδι ήταν πάντα και θα μένουν οι κυριότερες συνιστώσες της λαϊκής παράδοσης. Γιατί " ο χορός άνθισε πριν ανθίσει ο άνθρωπος : στα έντομα, στα πουλιά, στα ζώα κάθε είδους " (Ροζέ Γκαρωντύ). Κι ακόμα γιατί ο χορός, όπως λέει ο Μωρίς Μπεζάρ, " είναι από τις σπάνιες δραστηριότητες όπου ο άνθρωπος δίνεται ολόκληρος: σώμα, καρδιά, πνεύμα ". Επί πλέον, στην εποχή μας όπου η ειδίκευση αγγίζει τα όρια του παραλογισμού, έχουμε εκχωρήσει την ατομική μας εμπειρία στους ειδικούς. Ειδικοί μιλούν για μας, χορεύουν για μας κι ακόμη διαλέγουν για μας πριν από μας τι θα δούμε και τι θα ακούσουμε" (Γιάννης Ταϊγανίδης). Σ΄αυτόν λοιπόν τον κόσμο της απόλυτης ετερονομίας απόμεινε τελευταίο δείγμα συμμετοχικής δημιουργικής διαδικασίας ο ομαδικός λαϊκός χορός.
Ο χορός είναι τρόπος βίωσης της ιδεολογίας και παράδοσης ενός λαού.Ετσι και στον Πόντο, όλες οι συνήθειες, τα ήθη, τα έθιμα, όλοι οι τρόποι λατρείας και ιεροτελεστίας των μελών της ποντιακής κοινωνίας βιώνουν μέσα από τους χορούς. Μ' αυτόν τον τρόπο κρατούσαν την απόσταση από τον τούρκο δυνάστη - απόσταση κοινωνική και πολιτιστική. Ταυτόχρονα εξασφάλιζαν την κοινωνική επαφή μεταξύ τους,απαραίτητη για να συνεχιστεί η αλληλοεπίδραση και αλληλοπροσανατολισμός.
Ένα δεύτερο στοιχείο είναι ότι ο χορός αποτελεί μια μορφή επικοινωνίας που διαφέρει από τις άλλες, γιατί το συναίσθημα, η δημιουργία κοινών τάσεων και η κοινωνική αλληλεγγύη μεταδίδονται με συμβολικές κινήσεις του κορμιού, των ποδιών, των χεριών, στοιχεία άγνωστα για τους αμύητους και για όσους δεν ανήκουν στην ίδια κοινωνική ομάδα.
Αν παρατηρήσουμε τους ποντιακούς χορούς μπορούμε να δούμε να αποκρυσταλλώνεται η δομή της ποντιακής κοινωνίας από την άποψη της κατανομής των κοινωνικών ρόλων. Οι ρόλοι των ανδρών είναι κυρίαρχοι, σε σχέση με των γυναικών που είναι κυριαρχούμενοι. Ο σεβασμός των νέων προς τους μεγαλύτερους φαίνεται μέσα από τους κοδεσπενιακούς χορούς, Διπάτ, Τίκ, Αργό Ομάλ. Τους ονόμαζαν έτσι γιατί χορεύονταν ως επί το πλείστον από μεγάλους άνδρες και οικοδέσποινες.
Η ποντιακή κοινωνία, κατά το μεγαλύτερο μέρος αγροτική, έδινε μέσα από τους χορούς τις εικόνες της αγροτικής ζωής. Η θεά της γονιμότητας, η γη που δίνει τους καρπούς της, δοξάζεται στους ειρηνικούς χορούς Τρυγόνα, Σαρίκουζ κλπ. Οι θρησκευτικοί τελετουργικοί χοροί φανερώνουν την πίστη των Ποντίων στο έθιμο και το σεβασμό στις αξίες εκείνες που αναπαρήγαγαν τους θεσμούς της δικής τους κοινωνίας, όπως το Θύμιγμαν, το Κοτσαγγέλ και όλοι οι χοροί του γάμου.

 

Από τον τύπο

  • «Απολύτως επιβεβλημένο», χαρακτηρίζει ο Κυριάκος Μητσοτάκης το αίτημα Ελλάδας και Κύπρου προς την Ε.Ε. για επιβολή κυρώσεων κατά της Τουρκίας, εφόσον, όπως αναφέρει, «υπάρξει περαιτέρω κλιμάκωση» των παραβατικών ενεργειών της Αγκυρας. Αιχμές για τη στάση Τσίπρα. 

  • Σε αστάθμητη μεταβλητή, στην τελική ευθεία της προεκλογικής περιόδου, μπορεί να αναδειχθεί η Δικαιοσύνη. Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά τη συνάντηση που είχαν Αλέξης Τσίπρας και Προκόπης. Παυλόπουλος, οριστικοποιήθηκε ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν θα υπογράψει το διάταγμα για τις αλλαγές στην ηγεσία της Δικαιοσύνης. Ο κ. Τσίπρας φέρεται να σταθμίζει εάν θα πρέπει να τηρήσει χαμηλούς τόνους ή να επιλέξει τη σύγκρουση.

  • Ο Μητσοτάκης λέει: l Θα φέρουμε επενδύσεις, για ν’ ανοίξουν δουλειές και νέες, σωστά πληρωμένες θέσεις εργασίας. l Ο άλλος, ο κωλοπετσωμένος διαβουκολιστής, λέει: l Θα προσληφθούν 500.000 εργαζόμενοι. l Μήνυμα μπαμ και κάτω. Για να δούμε ποιον θα εμπιστευθεί τώρα η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα κοινή l -γνώμη, εννοώ. l

  • Ισχυρή εντολή και από τους αγρότες ζήτησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης από την Αρτα στην οποία βρέθηκε χθες, στο πλαίσιο της περιοδείας του στην Ηπειρο. «Θα στηρίξουμε τον αγρότη, θα στηρίξουμε το αγροτικό εισόδημα, θα μειώσουμε τους φόρους για κάθε Ελληνίδα, για κάθε Έλληνα συμπεριλαμβανομένων και των αγροτών», δήλωσε.

  • Στην Τουρκία μεταβαίνει σήμερα, η ελληνική αντιπροσωπεία προκειμένου να συνεχίσει τις προγραμματισμένες συζητήσεις τεχνικού επιπέδου με αντίστοιχη την τουρκική για τον προσδιορισμό δραστηριοτήτων και ενεργειών υλοποίησης των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης.

  • Για εντεινόμενες ενδείξεις ότι η τουρκική πλευρά έχει προχωρήσει στη γεώτρηση έκανε ο λόγο ο εκπρόσωπος της Κυπριακής Κυβέρνησης, Πρόδρομος Προδρόμου. Μιλώντας στον ΣΚΑΙ χαρτακτήρισε ένα είδος εισβολής στη θάλασσα τις τουρκικές ενέργειες. 

  • Σχεδόν δύο χρόνια αφότου ο Ζόραν Ζάεφ και ο πρωθυπουργός Μπόικο Μπορίσοφ υπέγραψαν συμφωνία φιλίας και καλής γειτονίας (Αύγουστος του 2017), με την οποία επιδίωκαν να κλείσουν διά παντός τις μεταξύ Σόφιας και Σκοπίων ιστορικές διαφωνίες, τα «φαντάσματα του παρελθόντος» απειλούν την ομαλή εφαρμογή της.

  • Μπροστά σε πολλαπλές και δύσκολες εξισώσεις βρίσκεται ο Αλ. Τσίπρας, με το βλέμμα αναπόφευκτα στραμμένο και στο εσωκομματικό πεδίο, μετά τη βαριά ήττα στις ευρωεκλογές. Η ηγετική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ εστιάζει πλέον στο εύρος της επερχόμενης ήττας, θεωρώντας πως η τελική διαφορά θα αποτελέσει βαρόμετρο για τις εξελίξεις. Στο Μαξίμου γνωρίζουν πως πιθανή ήττα της τάξεως των 10 και πλέον μονάδων, ενδεχομένως να ανοίξει συζήτηση ακόμη και για την ηγεσία του κόμματος. 

  • Στις Βρυξέλλες προκειμένου να συμμετάσχει στο Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων, όπου θα έχει επαφές με Ευρωπαίους ομολόγους του μεταβαίνει σήμερα ο Ελληνας ΥΠΕΞ Γ. Κατρούγκαλος, μία ημέρα μετά τη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ αλλά και ενόψει της Συνόδου Κορυφής της ΕΕ.

  • Δύο πρόσφατες τοποθετήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη, σχετικά με επιβολή κυρώσεων κατά της Τουρκίας για τις γεωτρήσεις δυτικά της Κύπρου, υπενθυμίζει η Νέα Δημοκρατία, σχολιάζοντας τη σημερινή τοποθέτηση του πρωθυπουργού μετά τη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ.

  • Μετά τη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ, ο πρωθυπουργός είχε συνάντηση με τον Υπουργό Εθνικής Αμυνας, με τον οποίον συμφώνησαν από κοινού να μην είναι υποψήφιος στις εθνικές εκλογές, ώστε, όπως αναφέρεται, να μπορέσει απερίσπαστος, ως πολιτικός προϊστάμενος των Ενόπλων Δυνάμεων, να επιτελέσει το εθνικό του καθήκον.

  • Οι καταγγελίες του αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου –που έρχονται να προστεθούν σε παλαιότερες όμοιου περιεχομένου από υψηλόβαθμους δικαστικούς λειτουργούς– δεν μπορεί παρά να διαλευκανθούν μέχρι τέλους.

  • Για πολλά χρόνια μπορούσε κανείς να προβλέψει με σχετική ακρίβεια το εκλογικό αποτέλεσμα. Το κλειδί ήταν να μαντέψει τι θα ψήφιζαν όσοι βρίσκονταν στον μεσαίο χώρο. Εκείνοι δηλαδή που είχαν ψηφίσει πρώτα Σημίτη και μετά Καραμανλή, ή Καραμανλή και μετά Παπανδρέου, και θεωρούσαν τους εαυτούς τους «άστεγους κεντρώους».

  • Η κυβερνητική θητεία του ΣΥΡΙΖΑ αφήνει σημαντική κληρονομιά στην Ελλάδα. Απέδειξε ότι και αυτοί που βρίσκονταν έως προσφάτως εκτός της νομής της εξουσίας δεν ήταν καλύτεροι από τους προκατόχους τους, απομυθοποιώντας το «ηθικό πλεονέκτημα» της Αριστεράς και άλλα «δόγματα» της Μεταπολίτευσης.

  • Φαύλοι κύκλοι παγιδεύουν το πολιτικό σύστημα στην Ελλάδα, αποκλείουν να ορθοποδήσει ποτέ η χώρα.

  • Ο,τι προσπαθεί να κάνει η κυβέρνηση, αφότου υπέστη τη συντριβή των ευρωεκλογών, είναι σπασμωδικό, πρόχειρο και επιπόλαιο. Δείτε το τελευταίο.

  • Πώς είναι δυνατόν τα δέκα χρόνια της «κρίσης» να μην καταθέσουν τίποτε καινούργιο στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε την κοινή μας ζωή; Την «κρίση» την τοποθετώ εντός εισαγωγικών διότι μια κατάσταση η οποία διαρκεί τόσο πολύ έχει τα χαρακτηριστικά του παγιωμένου καθεστώτος.

  • Απέπνεε μια φρεσκάδα το πάνελ που πλαισίωνε τον κ. Αλέξη Τσίπρα κατά την παρουσίαση του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ στο Μέγαρο Μουσικής (10.6.2019). Δεν ήταν μόνο η σκηνογραφία, τα τραπεζάκια έξω με τα σκαμπό σε στυλ μπαρ ή ο φωτεινός τοίχος πίσω τους, που το πράσινο χρώμα εναλλασσόταν με (και κατέτρωγε σιγά σιγά) το κόκκινο.

  • Ανατρέχοντας, ακόμη και επιδερμικά, στην πολιτική ιστορία της χώρας, είναι πολλές οι περιπτώσεις ανάμειξης της εκτελεστικής και της δικαστικής εξουσίας στα κοινά. Το Σύνταγμα προβλέπει την ανεξαρτησία των τριών εξουσιών (εκτελεστική, νομοθετική, δικαστική), όπως αρμόζει στα δημοκρατικά πολιτεύματα, αλλά στην πράξη τα πράγματα είναι διαφορετικά.

  • Οποιος σκάβει τον λάκκο του άλλου πέφτει ο ίδιος μέσα, λέει η λαϊκή ρήση. Η κυβέρνηση Τσίπρα, αποφασισμένη να βάλει στη φυλακή πολιτικούς αντιπάλους της για να κερδίσει ξανά τις εκλογές –κατά τη συμβουλή Πολάκη– έστησε μια απίστευτη πολιτική σκευωρία με αφορμή την υπόθεση Novartis.

Καιρος στην Αττικη

Partly Cloudy

15°C

Athens

Partly Cloudy

Humidity: 55%

Wind: 19.31 km/h

  • 24 Mar 2016

    Mostly Clear 18°C 11°C

  • 25 Mar 2016

    Thunderstorms 17°C 8°C

Αναζητηση