Ενα πολύ ενδιαφερον κείμενο υπό τον τίτλο “Αρμένιοι, Σουηδοί και «τουρκόσποροι», δημοσιεύεται στην “Καθημερινή” μ’ αφορμή την αναγνώριση της γενοκτονίας στον Πόντο απ’ το σουηδικό κοινοβούλιο. Θετει το ζήτημα της νεοελληνικής ιδεολογίας και του αποκλεισμού της μνήμης και της ιστορικής εμπειρίας των μικρασιατικών προσφυγικών πληθυσμών.

Το παραθετουμε αυτούσιο………

“Μια απρόσμενη είδηση από τη Στοκχόλμη ήλθε να προκαλέσει αμηχανία στα κρατικά ΜΜΕ και στους επίσημους διαμορφωτές της κοινής γνώμης πριν από λίγες μέρες. Με πρωτοβουλία της σουηδικής Αριστεράς –σοσιαλδημοκράτες και οικολόγοι– το σουηδικό Κοινοβούλιο αναγνώρισε στις 11 Μαρτίου τη γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, μαζί μ’ αυτές των Αρμενίων και των Ασσυροχαλδαίων, προκαλώντας έντονη δυσαρέσκεια στην Τουρκία, δημιουργώντας ρήγμα στις καλές έως εκείνη τη στιγμή σουηδο-τουρκικές σχέσεις.

Για αρκετή ώρα μετά τη γνωστοποίηση της αναγνώρισης, τα ελληνικά κρατικά Μέσα θα αναφέρονται μόνο στην αναγνώριση της γενοκτονίας των Αρμενίων και θα αποκρύπτουν το γεγονός της αναγνώρισης και της γενοκτονίας των Ποντίων. Με μια πρώτη ανάγνωση, το γεγονός αυτό μπορεί να ερμηνευτεί ως μια άρνηση της ελλαδικής κοινωνίας και της κυβέρνησής της να αποδεχτεί ένα πολιτικό γεγονός, απόρροια μιας δυσάρεστης ιστορικής κληρονομιάς, που επιβαρύνει ακόμα περισσότερο τις βεβαρημένες ελληνοτουρκικές σχέσεις. Ομως, αυτή η διαπίστωση προκύπτει μόνο από την πρώτη επιφανειακή ανάγνωση. Γιατί, μόλις αναλύσεις καλύτερα τη νεοελληνική ιδεολογική συγκρότηση, θα σου αποκαλυφθεί μια κυρίαρχη ιδεολογική κατασκευή, που αμφισβητεί τις γενοκτονίες των χριστιανικών κοινοτήτων από τους Τούρκους εθνικιστές κατά την εποχή της διάλυσης της πολυεθνικής Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Η αντιπροσφυγική κληρονομιά της ελληνικής πολιτικής ζωής από το 1922 δεν εξαλείφθηκε, όπως νομίζουν πολλοί ρομαντικοί. Απλώς μεταλλάχθηκε και πήρε άλλες μορφές εξίσου επώδυνες. Μπορεί να έχει ξεχαστεί ότι ένα μεγάλο μέρος της ελλαδικής πολιτικής ηγεσίας εκφραζόταν κατά το Μεσοπόλεμο με την απαίτηση του φιλομοναρχικού εκδότη του «Πρωινού Τύπου» Νίκου Κρανιωτάκη το 1933, να επιβληθεί στους πρόσφυγες να φορέσουν κίτρινα περιβραχιόνια για να τους διακρίνουν και να τους αποφεύγουν οι «καθαρόαιμοι Ελληνες».

Μπορεί σήμερα η αντιπάθεια προς τους πρόσφυγες να μην εκφράζεται όπως συνέβη το 1935 με την πυρπόληση του προσφυγικού οικισμού στο Βόλο από τις παρακρατικές συμμορίες, όταν, όπως γράφει ο Σπύρος Λιναρδάτος: «Αντιβενιζελικοί μπράβοι βάζουν φωτιά στα προσφυγικά παραπήγματα και γίνεται στάχτη μαζί με την περιουσία των προσφύγων κι ένας νεαρός πρόσφυγας που δεν πρόλαβε να φύγει…».

Σήμερα το αντιπροσφυγικό συναίσθημα εκφράζεται με άλλο τρόπο. Με την υποτίμηση και περιφρόνηση της απόπειρας των προσφυγικών οργανώσεων να ενσωματώσουν στο εθνικό ιστορικό αφήγημα και τη δική τους ιδιαίτερη εμπειρία. Η βιαιότητα της απόρριψης των προσφυγικών απόψεων ανέδειξε τη διαιώνιση της αντίθεσης των «αυτοχθόνων» με τους «πρόσφυγες» και την ανθεκτικότητα των ερμηνειών που διαμορφώθηκαν μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, τόσο από τους φορείς του κράτους όσο και της Αριστεράς. Η τάση αυτή θα είναι ιδιαιτέρως έντονη στο χώρο της νεοελληνικής ιστοριογραφίας. Ζητήματα όπως η πολιτική του τουρκικού εθνικισμού στην Ανατολή και οι γενοκτονίες των χριστιανικών λαών, καθώς και οι σταλινικές διώξεις, που έγιναν λίγο αργότερα στη Σοβιετική Ενωση, δεν θα απασχολήσουν ούτε κατ’ ελάχιστον τους κυρίαρχους ελλαδικούς ιστοριογραφικούς προσανατολισμούς.

Εξαιρετικά διατύπωσε αυτή τη σχέση η Χρ. Κουλούρη, με αφορμή την εμφάνιση ενός Δεξιού αναθεωρητισμού που αποσκοπούσε στην αποκατάσταση των υπαιτίων της Μικρασιατικής Καταστροφής με την αναψηλάφηση της Δίκης των Εξ: «…ξαναφέρνει στο προσκήνιο τη σύγκρουση Ελλαδιτών και προσφύγων, μια σύγκρουση που έχει καθορίσει την προσφυγική μνήμη, καθώς και το αίσθημα αποκλεισμού της προσφυγικής μνήμης από την επίσημη ιστορία».

Η αναγνώριση του γεγονότος ότι διεπράχθη γενοκτονία κατά των ελληνικών πληθυσμών στην Ανατολή από τον καθ’ ύλην αρμόδιο διεθνή ακαδημαϊκό οργανισμό, τον International Association of Genocide Scho-lars – IAGS, ή η παραδοχή του ιστορικού αυτού γεγονότος από σημαντικούς Τούρκους ιστορικούς, ελάχιστα άλλαξε τα παραδοσιακά αρνητικά στερεότυπα της ιστοριογραφίας μας.

Με τον ίδιο τρόπο θα παραγνωριστούν υπαρκτά κοινωνικά προβλήματα, όπως αυτό της προσφυγιάς κατά τη δεκαετία του ’90 των δεκάδων χιλιάδων Ελλήνων προσφύγων από την πρώην Σοβιετική Ενωση.

Προσφύγων, υποκείμενων στις πρόνοιες της Συνθήκης της Λωζάννης, αλλά περιφρονημένων και αγνοημένων τόσο από το κράτος, όσο και από τις ποικίλες «αντιρατσιστικές» οργανώσεις, αλλά και από την Αριστερά, η οποία μετέτρεψε σε ιδεολογικό δόγμα την κυνική εξωτερική πολιτική της Σοβιετικής Ενωσης της περιόδου 1919-1922 και ελάχιστα ξεπέρασε τις φιλοσταλινικές της καθηλώσεις 

Του Βλάση Αγτζίδη *

(http://pontosandaristera.wordpress.com/2010/04/01/_articles_columns)

Hμερομηνία δημοσίευσης: 01-04-10

 

Από τον τύπο

  • Αποστάσεις από την μείζονα αντιπολίτευση των Σκοπίων επιχειρεί να λάβει ο υπουργός Αμυνας Πάνος Καμμένος.

  • Στη σύσταση επιτροπής συμφιλίωσης που μπορεί να οδηγήσει σε αμνήστευση βουλευτών που συμμετείχαν στα επεισόδια της 27ης Απριλίου προχωρεί από αύριο το κοινοβούλιο των Σκοπίων, ικανοποιώντας έτσι έναν από τους τέσσερις όρους που είχαν θέσει βουλευτές του VMRO για να ψηφίσουν τις συνταγματικές αλλαγές. 

  • Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Προκόπης Παυλόπουλος εγκαινίασε απόψε στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής έκθεση με θέμα «Τα 100 πρώτα χρόνια της Τυπογραφίας μέσα από τους θησαυρούς της Ιστορικής Βιβλιοθήκης Ανδρίτσαινας».

  • Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έκθεσης της Επιστημονικής Επιτροπής για το Δημογραφικό, ο μόνιμος πληθυσμός της Ελλάδας θα μειωθεί από 800.000 έως 2,5 εκατ. άτομα μέχρι το 2050.

  • «Η διοίκηση του ΟΠΑ έχει επανειλημμένως απευθυνθεί στους αρμοδίους φορείς, καθώς και στο Γραφείο του Πρωθυπουργού. Δυστυχώς, το πρόβλημα παραμένει, μεταλλάσσεται, αλλά δεν επιλύεται». Η ηγεσία του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών απειλεί να κλείσει το ίδρυμα, αφού η κατάσταση, καθόλου καινούργια, όχι μόνο δεν βρίσκεται σε ύφεση αλλά ενισχύεται και με νέα πιάτσα διακίνησης και χρήσης ναρκωτικών. 

  • Ας αφήσουμε τα παιδιαρίσματα με τη σφραγισμένη επιστολή. Τα ανέλυσε συνοπτικά και καίρια ο φίλος Πάσχος Μανδραβέλης στην ηλεκτρονική σελίδα της «Καθημερινής». 

  • Παρουσιάζοντας τις προάλλες τον μπαχτσέ του ΣΥΡΙΖΑ, που ανθίζει στο θερμοκήπιο της ΕΡΤ, αδικήσαμε λόγω χώρου τη σκέψη του κ. Δημήτρη Μάρδα. Εχει ενδιαφέρον ο τρόπος που ξεδίπλωσε την επιχειρηματολογία του, διότι αναδεικνύει πώς διά της ασυναρτησίας παράγεται πολιτική· όχι σοβαρή, αλλά αυτή της κυβέρνησης.

  • Επί ΠΑΣΟΚ, οι της Ν.Δ., και ειδικά ο μετά το 1984 πρόεδρός της, ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, διαβεβαίωναν ότι θα διαλύσουν τη «17 Νοέμβρη» αμέσως μόλις αναλάβουν ξανά την εξουσία.

  • «​​Εδώ κοίτα». Ο αστυνομικός έδειχνε με το βλέμμα τη στοίβα που είχε πάνω στο γραφείο του. «Αυτά είναι μόνο τα σημερινά. Πάρε. Διάβασε». Ο πολίτης (ας τον πούμε «Π.»), που είχε φτάσει σε κεντρικό αστυνομικό τμήμα της Αθήνας για να αναφέρει ότι έπεσε θύμα ληστείας, υπάκουσε. 

  • Οσοι έχουν σπίτια και δουλειές γύρω από το Πολυτεχνείο, γύρω από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο, γύρω από το Πεδίον του Αρεως, στα Εξάρχεια και στη Βικτώρια, γνωρίζουν καλύτερα από όλους ότι είναι αφημένοι στη μοίρα τους.

  • Τα σκαμπανεβάσματα που παρατηρούνται στην άσκηση της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής κάθε φορά που σημειώνεται μια αλλαγή προσώπων ή κυβερνήσεων, είναι πραγματικά τόσο προβλέψιμα που ίσως πρέπει να αντιμετωπίζονται ως «σταθερές». 

  • Η εβδομάδα που μας αφήνει σφραγίστηκε, πολιτικά μιλώντας, από την παραίτηση Κοτζιά. Εντάξει: στον υπόλοιπο πλανήτη το μέγα θέμα συζήτησης (πολιτικής αλλά όχι μόνο) είναι η σαδιστική δολοφονία του δημοσιογράφου Τζαμάλ Κασόγκι, πολιτικό θρίλερ (με στοιχεία... σπλάτερ) που μοιάζει να έχει βγει από το Χόλιγουντ. 

  • Για μια εταιρεία με διεθνή δραστηριότητα η διατήρηση της έδρας της στην Ελλάδα είναι πλέον ασύμφορη.

  • Η Ελλάδα δεν στερείται των αναγκαίων θεσμών ενός σύγχρονου δημοκρατικού και φιλελεύθερου οικοδομήματος. 

  • Το πρόγραμμα ΔΙΑΒΑΣΗ ανήκει στο πανελλαδικό δίκτυο υπηρεσιών απεξάρτησης και κοινωνικής επανένταξης του Κέντρου Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων (ΚΕΘΕΑ). Είναι πρόγραμμα εξωτερικής παρακολούθησης (μη διαμονής) και απευθύνεται σε ενήλικους χρήστες ουσιών άνω των 21 ετών, εργαζομένους, φοιτητές, περιστασιακούς και στις οικογένειές τους.

  • ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΑ ΠΑΡΑΠΟΝΑ: Οι περισσότεροι εκδηλώνουν ζωηράς αντιρρήσεις διά τας αοιδούς αι οποίαι καλούνται προ του μικροφώνου. Πρόκειται πράγματι, τας περισσοτέρας φοράς περί αποτυχιών διά τας οποίας ημπορεί να μην είναι υπεύθυνος η Ραδιοφωνική Υπηρεσία –αφού αυτάς διαθέτει ο τόπος– αλλά και οι ακροαταί εις ουδέν έπταισαν διά να τας ανέχωνται κατατυραννούσας την ακοήν των. Πώς θα λυθεί το πρόβλημα; 

  • Οι επιστολές των αναγνωστών της "Κ".

  • Τις πολιτικές εξελίξεις στη γείτονα χώρα μετά την χθεσινή ψηφοφορία όπου εγκρίθηκε με 80 ψήφους υπέρ η συνταγματική αναθεώρηση στο πλαίσιο κύρωσης της Συμφωνίας των Πρεσπών, σχολίασε από την Πύλο όπου βρίσκεται ο πρώην πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς. 

  • #Kcartoon

  • #Kcartoon

Καιρος στην Αττικη

Partly Cloudy

15°C

Athens

Partly Cloudy

Humidity: 55%

Wind: 19.31 km/h

  • 24 Mar 2016

    Mostly Clear 18°C 11°C

  • 25 Mar 2016

    Thunderstorms 17°C 8°C

Αναζητηση