Ενα πολύ ενδιαφερον κείμενο υπό τον τίτλο “Αρμένιοι, Σουηδοί και «τουρκόσποροι», δημοσιεύεται στην “Καθημερινή” μ’ αφορμή την αναγνώριση της γενοκτονίας στον Πόντο απ’ το σουηδικό κοινοβούλιο. Θετει το ζήτημα της νεοελληνικής ιδεολογίας και του αποκλεισμού της μνήμης και της ιστορικής εμπειρίας των μικρασιατικών προσφυγικών πληθυσμών.

Το παραθετουμε αυτούσιο………

“Μια απρόσμενη είδηση από τη Στοκχόλμη ήλθε να προκαλέσει αμηχανία στα κρατικά ΜΜΕ και στους επίσημους διαμορφωτές της κοινής γνώμης πριν από λίγες μέρες. Με πρωτοβουλία της σουηδικής Αριστεράς –σοσιαλδημοκράτες και οικολόγοι– το σουηδικό Κοινοβούλιο αναγνώρισε στις 11 Μαρτίου τη γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, μαζί μ’ αυτές των Αρμενίων και των Ασσυροχαλδαίων, προκαλώντας έντονη δυσαρέσκεια στην Τουρκία, δημιουργώντας ρήγμα στις καλές έως εκείνη τη στιγμή σουηδο-τουρκικές σχέσεις.

Για αρκετή ώρα μετά τη γνωστοποίηση της αναγνώρισης, τα ελληνικά κρατικά Μέσα θα αναφέρονται μόνο στην αναγνώριση της γενοκτονίας των Αρμενίων και θα αποκρύπτουν το γεγονός της αναγνώρισης και της γενοκτονίας των Ποντίων. Με μια πρώτη ανάγνωση, το γεγονός αυτό μπορεί να ερμηνευτεί ως μια άρνηση της ελλαδικής κοινωνίας και της κυβέρνησής της να αποδεχτεί ένα πολιτικό γεγονός, απόρροια μιας δυσάρεστης ιστορικής κληρονομιάς, που επιβαρύνει ακόμα περισσότερο τις βεβαρημένες ελληνοτουρκικές σχέσεις. Ομως, αυτή η διαπίστωση προκύπτει μόνο από την πρώτη επιφανειακή ανάγνωση. Γιατί, μόλις αναλύσεις καλύτερα τη νεοελληνική ιδεολογική συγκρότηση, θα σου αποκαλυφθεί μια κυρίαρχη ιδεολογική κατασκευή, που αμφισβητεί τις γενοκτονίες των χριστιανικών κοινοτήτων από τους Τούρκους εθνικιστές κατά την εποχή της διάλυσης της πολυεθνικής Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Η αντιπροσφυγική κληρονομιά της ελληνικής πολιτικής ζωής από το 1922 δεν εξαλείφθηκε, όπως νομίζουν πολλοί ρομαντικοί. Απλώς μεταλλάχθηκε και πήρε άλλες μορφές εξίσου επώδυνες. Μπορεί να έχει ξεχαστεί ότι ένα μεγάλο μέρος της ελλαδικής πολιτικής ηγεσίας εκφραζόταν κατά το Μεσοπόλεμο με την απαίτηση του φιλομοναρχικού εκδότη του «Πρωινού Τύπου» Νίκου Κρανιωτάκη το 1933, να επιβληθεί στους πρόσφυγες να φορέσουν κίτρινα περιβραχιόνια για να τους διακρίνουν και να τους αποφεύγουν οι «καθαρόαιμοι Ελληνες».

Μπορεί σήμερα η αντιπάθεια προς τους πρόσφυγες να μην εκφράζεται όπως συνέβη το 1935 με την πυρπόληση του προσφυγικού οικισμού στο Βόλο από τις παρακρατικές συμμορίες, όταν, όπως γράφει ο Σπύρος Λιναρδάτος: «Αντιβενιζελικοί μπράβοι βάζουν φωτιά στα προσφυγικά παραπήγματα και γίνεται στάχτη μαζί με την περιουσία των προσφύγων κι ένας νεαρός πρόσφυγας που δεν πρόλαβε να φύγει…».

Σήμερα το αντιπροσφυγικό συναίσθημα εκφράζεται με άλλο τρόπο. Με την υποτίμηση και περιφρόνηση της απόπειρας των προσφυγικών οργανώσεων να ενσωματώσουν στο εθνικό ιστορικό αφήγημα και τη δική τους ιδιαίτερη εμπειρία. Η βιαιότητα της απόρριψης των προσφυγικών απόψεων ανέδειξε τη διαιώνιση της αντίθεσης των «αυτοχθόνων» με τους «πρόσφυγες» και την ανθεκτικότητα των ερμηνειών που διαμορφώθηκαν μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, τόσο από τους φορείς του κράτους όσο και της Αριστεράς. Η τάση αυτή θα είναι ιδιαιτέρως έντονη στο χώρο της νεοελληνικής ιστοριογραφίας. Ζητήματα όπως η πολιτική του τουρκικού εθνικισμού στην Ανατολή και οι γενοκτονίες των χριστιανικών λαών, καθώς και οι σταλινικές διώξεις, που έγιναν λίγο αργότερα στη Σοβιετική Ενωση, δεν θα απασχολήσουν ούτε κατ’ ελάχιστον τους κυρίαρχους ελλαδικούς ιστοριογραφικούς προσανατολισμούς.

Εξαιρετικά διατύπωσε αυτή τη σχέση η Χρ. Κουλούρη, με αφορμή την εμφάνιση ενός Δεξιού αναθεωρητισμού που αποσκοπούσε στην αποκατάσταση των υπαιτίων της Μικρασιατικής Καταστροφής με την αναψηλάφηση της Δίκης των Εξ: «…ξαναφέρνει στο προσκήνιο τη σύγκρουση Ελλαδιτών και προσφύγων, μια σύγκρουση που έχει καθορίσει την προσφυγική μνήμη, καθώς και το αίσθημα αποκλεισμού της προσφυγικής μνήμης από την επίσημη ιστορία».

Η αναγνώριση του γεγονότος ότι διεπράχθη γενοκτονία κατά των ελληνικών πληθυσμών στην Ανατολή από τον καθ’ ύλην αρμόδιο διεθνή ακαδημαϊκό οργανισμό, τον International Association of Genocide Scho-lars – IAGS, ή η παραδοχή του ιστορικού αυτού γεγονότος από σημαντικούς Τούρκους ιστορικούς, ελάχιστα άλλαξε τα παραδοσιακά αρνητικά στερεότυπα της ιστοριογραφίας μας.

Με τον ίδιο τρόπο θα παραγνωριστούν υπαρκτά κοινωνικά προβλήματα, όπως αυτό της προσφυγιάς κατά τη δεκαετία του ’90 των δεκάδων χιλιάδων Ελλήνων προσφύγων από την πρώην Σοβιετική Ενωση.

Προσφύγων, υποκείμενων στις πρόνοιες της Συνθήκης της Λωζάννης, αλλά περιφρονημένων και αγνοημένων τόσο από το κράτος, όσο και από τις ποικίλες «αντιρατσιστικές» οργανώσεις, αλλά και από την Αριστερά, η οποία μετέτρεψε σε ιδεολογικό δόγμα την κυνική εξωτερική πολιτική της Σοβιετικής Ενωσης της περιόδου 1919-1922 και ελάχιστα ξεπέρασε τις φιλοσταλινικές της καθηλώσεις 

Του Βλάση Αγτζίδη *

(http://pontosandaristera.wordpress.com/2010/04/01/_articles_columns)

Hμερομηνία δημοσίευσης: 01-04-10

 

Από τον τύπο

  • Ολοκληρώνται σήμερα οι εργασίες του 12ου συνεδρίου της Νέας Δημοκρατίας.

  • Νέες προειδοποιήσεις κατά της Ελλάδας και της Κύπρου απηύθυνε με σημερινές του δηλώσεις ο υπουργός Άμυνας της Τουρκίας Χουλουσί Ακάρ, επισημαίνοντας ότι η Τουρκία θα συνεχίσει «να προστατεύει τα δικαιώματα και τα συμφέροντά της στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο».

  • Επιβίωση του πελατειακού κράτους, ευνοιoκρατικές προσλήψεις, προνομιακή πρoστασία του δημοσίου τομέα και επαναφορά του στα επίπεδα του 2010, καθώς και υστέρηση μεταρρυθμίσεων, διαπιστώνει σε άρθρο της η ελβετική εφημερίδα Neue Zürcher Zeitung.

  • «Κακότεχνη παράσταση» χαρακτήρισε ο αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κωστής Χατζηδάκης τη δήλωση του προέδρου των Ανεξαρτήτων Ελλήνων Πάνου Καμμένου.

  • Επίθεση στον Αντωνη Σαμαρά εξαπέλυσε ο ΣΥΡΙΖΑ με αφορμή την ομιλία του πρώην πρβθυπουργού στο 12 συνέδριο της ΝΔ.

     

  • Στο Εθνικό Θέατρο, όπου έζησε 13 χρόνια, παρουσιάζεται η έκδοση «Νίκος Κούρκουλος. Ενας αυθεντικός πολίτης, παντός καιρού».

  • Αφορά αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, για κλάδους έξυπνης εξειδίκευσης και παραγωγικής δραστηριότητας.

  • Τη σύγκληση συμβουλίου πολιτικών αρχηγών εφόσον η Συμφωνία των Πρεσπών φτάσει στη Βουλή, ζήτησε ο Π. Καμμένος, ενώ άφησε βαρύτατους υπαινιγμούς κατά του πρώην Υπ. Εξωτερικών Νίκου Κοτζιά.

  • Με μία ρητορική γεμάτη από βαθιές διαιρετικές τομές, σαφή απομάκρυνση από τη λεγόμενη «συναίνεση», ενδεικτικό προεκλογικού κλίματος, αλλά και διλήμματα που θύμιζαν τον ΣΥΡΙΖΑ όταν βρισκόταν στα έδρανα της αντιπολίτευσης, ο Αλ. Τσίπρας επιχείρησε χθες να συσπειρώσει το κοινό της Θεσσαλονίκης αλλά και της ευρύτερης Μακεδονίας, την οποία για πρώτη φορά μνημόνευσε ονομαστικά τόσες φορές στην ομιλία του. 

  • Οι επόμενες εκλογές θα κριθούν κυρίως στον τομέα της οικονομίας. Ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί πως οικονομία είναι οι διορισμοί και οι παροχές.

  • Μάλλον δεν έχει καμία σημασία το θέμα που κάθε φορά συζητάει η Βουλή. Είτε βρίσκεται στη «δίνη» του Μακεδονικού είτε πρόκειται να κυρωθεί ο νέος κρατικός προϋπολογισμός ή να ψηφιστεί η μείωση των συντάξεων, ή να παρουσιαστούν στοιχεία για τη βία και ανομία στα ΑΕΙ, οι «εντάσεις» είναι δεδομένες όπως και τα «φραστικά επεισόδια».

  • ​Η πρόσφατη σύλληψη δεκάδων ανθρώπων με την κατηγορία της λαθρεμπορίας χρυσού ανέδειξε τον βαθμό στον οποίο η κρίση ανάγκασε πολλούς συμπολίτες μας να πουλήσουν προσωπικούς θησαυρούς για να επιβιώσουν.

  • Στον διανοητικό ορνιθώνα που κατασκεύασε η εκπαίδευση της μεταπολίτευσης είναι στερεότυπη η άποψη ότι δυστυχώς τον Εμφύλιο τον έχασε το Κομμουνιστικό Κόμμα, διότι αλλιώς η Ελλάδα θα είχε καταγάγει ακόμη έναν ιστορικό θρίαμβο.

  • Γράφαμε τις προάλλες για τον παραλογισμό που περνά απαρατήρητος, σχετικά με το μαχαίρωμα του φύλακα στην Πανεπιστημιούπολη Ζωγράφου (11.12. 2018). 

  • Και στοιχειωδώς αν παρακολουθεί κανείς τα ποδοσφαιρικά, ξέρει πως η Ελλάδα έχει μακρά παράδοση στην παραγωγή αμυντικών ογκόλιθων. Από σέντερ φορ πάσχουμε.

  • Την Τρίτη στη Βουλή ο πρόεδρος των ΑΝΕΛ ήταν λάβρος. Το παρακράτος, έλεγε, ακόμη διοικεί. Τον άκουσε κανείς; Μπήκε κανείς στον κόπο να αναρωτηθεί τι εννοεί ο κυβερνητικός εταίρος, καταγγέλλοντας τόσο ωμά την κυβέρνηση, η ύπαρξη της οποίας εξακολουθεί να εξαρτάται από τη στήριξή του;

  • Απολαύσαμε τη «Μανόν» του Ζιλ Μασνέ στη Λυρική Σκηνή, στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Η Μυρτώ Παπαθανασίου στον ομώνυμο ρόλο εντυπωσίασε με την ερμηνεία και το ταμπεραμέντο της.

  • Οι χαρακτηρισμοί του πρωθυπουργού για τον Πέτρο Τατσόπουλο, εντός του Κοινοβουλίου, απαντώντας στον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης, λένε περισσότερα για τον ίδιο τον πρωθυπουργό παρά για τον πολιτευόμενο συγγραφέα.

  • Ποιες είναι οι αξίες της λεγόμενης μεσαίας τάξης; Το ερώτημα ετέθη σε ένα τραπέζι, καθώς η συζήτηση είχε κυλήσει στο γνωστό θέμα του αποδεκατισμού των μεσοαστών. 

  • Ευρωστία των τραπεζών θα επέλθει όταν θα υπάρχει εμπιστοσύνη που θα φέρει νέες καταθέσεις, χωρίς το ενδεχόμενο περιορισμών.

Καιρος στην Αττικη

Partly Cloudy

15°C

Athens

Partly Cloudy

Humidity: 55%

Wind: 19.31 km/h

  • 24 Mar 2016

    Mostly Clear 18°C 11°C

  • 25 Mar 2016

    Thunderstorms 17°C 8°C

Αναζητηση