ΕΡΩΤΗΣΗ
(Τι συμβαίνει στον «οργανωμένο» Ποντιακό χώρο;)
Του Νίκου Ζουρνατζίδη
Με αφορμή τα αποτελέσματα των τελευταίων εκλογών της Π.Ο.Ε. προκύπτει μια σειρά ερωτημάτων σχετικά με το κατά πόσο η «Παμποντιακή Ομοσπονδία» αποτελεί τελικά ένα όργανο αντιπροσωπευτικό αλλά και σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας της συνολικά.


Αξίζει να αναφερθεί στο σημείο αυτό η πρόσφατη αλλαγή του καταστατικού λίγο πριν την τελευταία εκλογική διαδικασία. Βάσει του νέου καταστατικού δόθηκε η δυνατότητα τρίτης θητείας του προέδρου (από δύο που ήταν αρχικά) και επελέγη ένας τρόπος ψηφοφορίας που ευνοούσε τη χειραγώγηση.  Τα εκλογικά αποτελέσματα κατέδειξαν πανηγυρικά ότι το νέο εκλογικό σύστημα, δεν άφησε το παραμικρό περιθώριο εκλογής σε εκπροσώπους της Ν. Ελλάδας, που δεν ήταν αρεστοί στις ομάδες που καθοδήγησαν την ψηφοφορία.
Αν δεχτούμε ότι αυτή η τακτική ακολουθήθηκε και από τους «προηγούμενους», νομιμοποιείται η παγίωση της  ως θεμιτή τακτική; Διερωτάται άραγε το νυν προεδρείο εάν τα σωματεία της Ν. Ελλάδος αισθάνονται επαρκώς εκπροσωπημένα ή το ενδιαφέρον επικεντρώνεται μόνο σε μια τυπική «δημοκρατική» κατοχύρωση; Οι προβληματισμοί τερματίζονται μετά το τέλος της εκλογικής διαδικασίας ή μήπως τότε πρέπει να ξεκινούν;
Με βάση της αρχές την αναλογικής εκπροσώπησης προκύπτει σοβαρό πρόβλημα λειτουργίας του συγκεκριμένου φορέα κατ’ αρχήν όσον αφορά τον αυτοπροσδιορισμό της. Πέρα από τον πρωτογενή προβληματισμό δεν αργεί να φτάσει κανείς σε μια δευτερογενή σκέψη. Ποια είναι δηλαδή τα κριτήρια επιλογής ή εκλογής των χαρακτηριζόμενων ως «εκπροσώπων» της Π.Ο.Ε;  Ποιος ο λόγος να δημιουργούνται προεκλογικές λίστες; Δεν είναι προκλητική η επίσκεψη του προέδρου της Π.Ο.Ε παραμονές των εκλογών στην πρωτεύουσα και η επαφή του με πρόσωπα τα οποία μετέχουν της εκλογικής διαδικασίας; (η γυναίκα του Καίσαρα δεν αρκεί να είναι τίμια αλλά πρέπει και να φαίνεται).  Είναι δημοκρατική διαδικασία να ωθούνται δια τηλεφώνου υποψήφιοι να μην θέσουν υποψηφιότητα; Δεν προβληματίζει κανέναν το γεγονός ότι η νεολαία έχει χάσει το ενδιαφέρον της σε τέτοιο βαθμό ώστε στις εκλογές της νεολαίας του Σ.Πο.Σ. Ν.Ε-Ν. υποψήφιοι είχαν τη δυνατότητα να εκλέγονται με μία και μόνο ψήφο, αυτή του εαυτού τους, ελλείψει άλλων υποψηφίων; Ποιος ο λόγος μη ολοκλήρωσης της θητείας των δύο προέδρων της Διεθνούς Συνομοσπονδίας Ποντίων Ελλήνων (Δι.Συ.Π.Ε); Ποιος φέρει την ευθύνη για την απαξίωση του χώρου;
Αλλοτρίωση του πολιτισμού
Όσον αφορά το πολιτιστικό κομμάτι δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη η απαγορευτική απόφαση σχετικά με το κεφαλοκάλυμα της ποντιακής ενδυμασίας το επονομαζόμενο φέσι. Βάσει ποιων κριτηρίων και ποιας τεκμηρίωσης απορρίπτεται ένα στοιχείο της παραδοσιακής ενδυμασίας; Ποια αυθεντία διεκδικεί η Π.Ο.Ε. και με ποιο δικαίωμα παρεμβαίνει στα του παραδοσιακού πολιτισμού απ’ την στιγμή που οι αποφάσεις δεν στηρίζονται σε ουσιαστική και καθολική έρευνα αλλά μόνο σε συγκεκριμένες αποσπασματικές και συναισθηματικά φορτισμένες αναφορές; Για ποιο λόγο απορρίπτουμε την παραδοσιακή ενδυμασία ολόκληρου του μικρασιατικού ελληνισμού και υιοθετούμε με καθολικότητα τη λαζική ενδυμασία γνωστή ως ζίπκα; Σχετικά με το τελευταίο υπάρχει πληθώρα γραπτών και προφορικών μαρτυριών πρώτης γενιάς.
Όταν παρουσιάζονται χοροί του Δυτικού Πόντου πώς είναι δυνατό να φοράμε μόνο την ζίπκα  και να διασπούμε την αρμονία ένδυσης που υπήρχε στις περιοχές αυτές, ενώ γνωρίζουμε ότι συνυπήρχε η παλιά προαιώνια παραδοσιακή ενδυμασία της βράκας με το φέσι, με τη νέα της ζίπκας και του πασλούκ, που επικράτησε στη νεολαία και στους αντάρτες;
Ποιός από τους υπευθύνους της ΠΟΕ έχει το δικαίωμα να διαστρεβλώνει την πραγματική ιστορία και να παρουσιάζει για ιδεοληπτικούς λόγους τη μία πλευρά της ζωής; Δε δημιουργείται έτσι μια ψευδή εικονική πραγματικότητα, η οποία δεν αντιστοιχεί στην πραγματική ζωή όπως αυτή βιωνόταν καθημερινά στο Δυτικό Πόντο; Διοργανώθηκε από την ΠΟΕ ημερίδα για την περιοχή του Ακ νταγ ματέν χωρίς να συμπεριληφθεί σε αυτήν η ενδυμασία. Μια ημιτελής προσπάθεια. Κρίνοντας εκ των υστέρων μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι έγινε εκ του πονηρού διότι η ύπαρξη του φεσιού στη συγκεκριμένη περιοχή είναι εκ των ων ουκ άνευ. Στην Καππαδοκία ζούσαν σε μια κοινή καθημερινότητα Τούρκοι, Έλληνες, Αρμένιοι, Εβραίοι κλπ. Κάθε λαός που κατοικούσε εκεί, συνεισφέροντας από το δικό του πολιτιστικό θησαυροφυλάκιο κατέθεσε σε αυτές συμπυκνωμένη τη λαϊκή παράδοση αιώνων. Είναι η περιοχή που επηρέασε το Δυτικό Πόντο και ιδιαίτερα την περιοχή του Ακ νταγ ματέν (Μεταλλείο άσπρου βουνού).
Επίσης πώς είναι δυνατόν αν το φέσι είναι σύμβολο οθωμανικό ή ισλαμικό να το φορούν οι Χριστιανοί Έλληνες στην υπόλοιπη Μ. Ασία, στο Αιγαίο αλλά και σε πολλά άλλα μέρη της ηπειρωτικής Ελλάδας; Σκεφτήκατε ότι με αυτή σας την κίνηση, συμβολοποιώντας το φέσι δίνεται λαβή στην απέναντι πλευρά να το χρησιμοποιήσει ως στοιχείο στους αήθης και προπαγανδιστικούς τους ισχυρισμούς σχετικά με την καταγωγή των ελληνικών φύλων της Μικράς Ασίας και όχι μόνο; Δεν ερχόμαστε σε αντίθεση με τους υπόλοιπους Έλληνες για τους οποίους η βράκα και το φέσι αποτελούν βασικό μέρος της παραδοσιακής τους ενδυμασίας; Είναι δυνατόν να απαξιώνουμε τους οπλαρχηγούς του απελευθερωτικού αγώνα του 1821 επειδή φορούσαν φέσι;**** Όλες οι αναφορές των «ειδικών» μας προτρέπουν στο φιρμάνι του Σουλτάν Μαχμούτ β’ το 1829, το οποίο επέβαλε στους κατοίκους της Οθωμανικής αυτοκρατορίας να φορούν το φέσι. Μόνο που αυτός το επέβαλε για να τους εξευρωπαΐσει και να καταργήσει το αραβικό σαρίκι, κάτι που δε φορούσαν οι χριστιανοί. Επίσης, ένα άλλο στοιχείο που απορρίπτει αυτό τον ισχυρισμό είναι το διάταγμα του σουλτάνου το 1761 το οποίο επιστά την προσοχή των αρχών για τη σωστή εφαρμογή των νόμων γιατί πολλοί χριστιανοί δε συμμορφώνονται και εξακολουθούν να φορούν κόκκινο και άσπρο φέσι, χρώματα τα οποία απαγορεύονταν σε αυτούς****. Είναι να θαυμάζει κανείς τους Καππαδόκες οι οποίοι τιμούν την παραδοσιακή τους ενδυμασία με το φέσι και τραγουδούν τα τραγούδια τους στην τούρκικη γλώσσα χωρίς να ενοχλείται και να τους απαξιώνει κανείς.


Δεν είναι δυνατόν μια Ομοσπονδία να διεκδικεί τη σοβαρότητα και την αξιοπιστία της όταν φτάνει στο σημείο να ανάγει ένα απλό κάλυμμα της κεφαλής σε σύμβολο ανθελληνισμού.
Είναι δυνατόν να ξεχνάμε ότι οι Πόντιοι αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του Μικρασιατικού ελληνισμού; Ότι δέχτηκαν τις ίδιες πολιτισμικές επιρροές, υπέστησαν τα ίδια δεινά και  βίωσαν τον ίδιο βίαιο ξεριζωμό με τους λοιπούς Μικρασιάτες;  Για ποιο λόγο να  λειτουργούμε απομονωμένοι πιστεύοντας ότι έχουμε τα πρωτεία της γενοκτονίας; Η γενοκτονία αφορούσε όλους τους Έλληνες στην Μικρά Ασία και όχι μόνο τους Πόντιους. Ο αγώνας για την  αναγνώριση της γενοκτονίας είναι υπόθεση όλων των Μικρασιατών και θα έχει αποτέλεσμα μόνο αν λειτουργούμε ενωτικά και όχι απομονωτικά. Μπορούμε να κάνουμε την αρχή με σκοπό την επίτευξη αυτού του στόχου. Μπορούμε αλλά θέλουμε; Κι αν δεν θέλουμε γιατί δεν θέλουμε;
Οι χοροί
Όσον αφορά τον τομέα των παραδοσιακών χορών δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη σχετικά με τις περιπτώσεις που αυτοί αναπαράγονται στα φεστιβάλ με λάθος τρόπο, γεγονός το οποίο συνιστά αλλοίωση των παραδοσιακών σχημάτων που μάλιστα αποκτά και χαρακτήρα αυθεντικότητας όταν παρουσιάζονται επίσημα στο φεστιβάλ (περίπτωση Ανεφορίτ’σσας). Ποια η συμβολή της Π.Ο.Ε στη διατήρηση της αυθεντικότητας της παράδοσης;
Ένα άλλο ζήτημα αφορά στην τυποποίηση και παρουσίαση με έναν και μοναδικό τρόπο του χορού Σέρα. Για ποιο λόγο θα πρέπει να παρουσιάζεται μια χορογραφημένη και τυποποιημένη μορφή του χορού καταπνίγοντας με αυτόν τον τρόπο τον λαϊκό χαρακτήρα και την αυθεντικότητα του χορού; Γιατί δεν προτρέπονται τα Σ.Πο.Σ. να χορεύουν κάθε φορά Σέρα μιας διαφορετικής περιοχής ώστε να διασωθούν και οι υπόλοιπες μορφές της; Ποια ανάγκη εξυπηρετεί η τυποποίησή της;
Από όλα αυτά αναδύονται ερωτήματα σχετικά με τους στόχους της Π.Ο.Ε και με το πώς αυτοί πραγματώνονται μέσα από τις έως τώρα δραστηριότητές της. Τι άλλο έχουμε να επιδείξουμε εκτός από το ετήσιο φεστιβάλ; Τι άλλο θα μπορούσαμε να κάνουμε και τι έργο θα αφήσουμε πίσω μας; Υπάρχει χώρος να εκφραστούν αυτοί και άλλοι προβληματισμοί καθώς και προτάσεις από σημαντικούς ανθρώπους του ποντιακού χώρου; Από ανθρώπους που έχουν καταθέσει τον εαυτό τους κι όχι απλά τον ελεύθερο χρόνο τους; Μπορεί να συνενώσει ο χώρος αντίρροπες δυνάμεις ή έχει ανάγκη μόνο από χειροκροτητές;
Δεν στέκομαι απέναντι αλλά κάνω χρήση του δημοκρατικού μου δικαιώματος να ασκώ κριτική σε αυτούς που με εκπροσωπούν. Τα ερωτήματα τέθηκαν. Εις αναμονή των απαντήσεων λοιπόν…
Κοσμέτες β΄

Από τον τύπο

  • Το δίλημμα «με τη συντηρητική ή με την προοδευτική παράταξη» θέτει ο πρώην υπουργός Εσωτερικών και νυν στέλεχος του Κινήματος Αλλαγής Γιάννης Ραγκούσης και τάσσεται υπέρ της απλής αναλογικής.

  • Ολοκληρώθηκε λίγο μετά τις 6 το απόγευμα η συνεδρίαση της Πολιτικής Γραμματείας του ΣΥΡΙΖΑ, υπό τον πρωθυπουργό και πρόεδρο του κόμματος Αλέξη Τσίπρα, με βασικό θέμα τις αλλαγές στην τοπική αυτοδιοίκηση και το αναπτυξιακό σχέδιο της χώρας (Growth Stragedy), το οποίο αναμένεται να παρουσιάσει ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλωτος στο Eurogroup της 27ης Απριλίου.

  • Στα χρόνια της μεταπολιτευτικής ευδαιμονίας η χώρα συνήθισε να αντιμετωπίζει τα ζητήματα εσωτερικής ασφάλειας με επιπολαιότητα και –κυρίως– χαλαρότητα.

  • Η νέα έκθεση του ΟΟΣΑ (Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης) για την ελληνική εκπαίδευση δεν περιέχει κάτι που δεν γνωρίζουμε, τουλάχιστον εμπειρικά, ή κάτι που δεν συζητείται ευρέως εδώ και –πολλά– χρόνια. 

  • Το πολιτικό σκηνικό στην Τουρκία σήμερα είναι το «έργο» ενός ανθρώπου. Οταν ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ξεκίνησε την πολιτική του σταδιοδρομία, ήταν ένας δυναμικός νέος ανάμεσα σε πολλούς άλλους Τούρκους που πίστευαν στην επαναφορά του Ισλάμ στη δημόσια ζωή, μετά τον αποκλεισμό που επέβαλε ο ιδρυτής του κοσμικού κράτους, Μουσταφά Κεμάλ (Ατατούρκ). 

  • Δεν αντέχουν άλλο στη Μόρια και δεν μπορούν να πάνε στη Γερμανία, όπως το επιθυμούν. Οπότε φεύγουν από τη Μόρια και καταλαμβάνουν την κεντρική πλατεία της Μυτιλήνης διότι, όπως δήλωσε ο κυβερνητικός τους εκπρόσωπος, εκεί τουλάχιστον κάποιοι τους φέρνουν να φάνε. 

  • Το μεγαλύτερο πρόβλημα των δημοσιογράφων με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ είναι πως δεν τους... προλαβαίνουμε σε ό,τι αφορά τις παρατυπίες, τα ρουσφέτια και τα σκάνδαλα. 

  • Μέχρι πριν από λίγα χρόνια το επίρρημα «ελέω» το συναντούσαμε σχεδόν αποκλειστικά στη φράση «ελέω Θεού βασιλεύς». Με το δόγμα αυτό οι γαλαζοαίματοι επιχειρούν να νομιμοποιήσουν την κληρονομική εξουσία τους παραπέμποντας στα αδιάφορα ουράνια.

  • «Απρόβλεπτος» και «νευρικός»; Ή μήπως κυνικός και προβλέψιμος;

  • Ο χειρισμός των δαπανών που μειώνουν τη φορολογία έχει θέση σε εγχειρίδιο πολιτικής σκέψης.

  • Η ελληνογαλλική αμυντική συνεργασία, όπως αυτή προκύπτει από τη χρονομίσθωση δύο φρεγατών πολλαπλών αποστολών τύπου FREMM, αλλά και οι προεκτάσεις της (αγορά έπειτα από πενταετία υψηλής τεχνολογίας κορβετών και προμήθεια εξελιγμένων πυρομαχικών), πέρα από το έμμεσο διμερές ενδιαφέρον, έχει ορισμένες επιμέρους ιδιαίτερες πτυχές. 

  • «Η ηθική επανάσταση του ΣΥΡΙΖΑ δεν θα έλθει ποτέ. Ούτε αυτή ούτε κάποια άλλη. Αυτό που απέξω μοιάζει με μεταρρύθμιση του κράτους είναι στην πραγματικότητα προπέτασμα καπνού. Για να βγει από την κρίση, για να μη θέτει μόνη της εμπόδια στον εαυτό της, η Ελλάδα χρειάζεται πρωτίστως ένα πράγμα: τον νέο άνθρωπο. Αλλά ούτε αυτός θα έλθει. Μόνο ένα πράγμα θα έλθει σίγουρα – η αναστροφή όσο το δυνατόν περισσότερων νόμων και διαταγμάτων που συμφωνήθηκαν με την τρόικα. Και μάλιστα από την πίσω πόρτα, σιγανά και ήσυχα».

  • Ο θάνατος του Αλέξανδρου Σταματιάδη, του 52χρονου άτυχου άνδρα που υπέκυψε τελικά μετά τα πυρά που δέχθηκε από εισβολείς στο σπίτι του, δεν είναι απλώς ένα ακόμη τραγικό συμβάν σε μια μεγάλη πρωτεύουσα.

  • Οι επιτυχημένες πολιτικές ένταξης είναι προς το συλλογικό μας συμφέρον.

  • Οι επιστολές των αναγνωστών της "Κ".

  • #Κcartoon

  • «Η επέτειος της 21ης Απριλίου θυμίζει σε όλους θλιβερές στιγμές της ελληνικής ιστορίας. Εποχές πολιτικής ανωμαλίας, υπονόμευσης των θεσμών, εθνικού και κοινωνικού διχασμού. Η αποφυγή ανάλογων φαινομένων στις μέρες μας αποτελεί θεμελιώδη δημοκρατική υποχρέωση κάθε κόμματος και κάθε πολίτη», σημειώνει η Νέα Δημοκρατί στο μήνυμά της για τη μαύρη επέτειο του πραξικοπήματος.

  • Το δικό του μήνυμα για τα 51 χρόνια από το πραξικόπημα των συνταγματαρχών στην Ελλάδα, στέλνει ο πρωθυπουργός με ανάρτησή του στο Τwitter.

  • Τα σενάρια για τον σχηματισμό Δεξιάς «Ελιάς» ενόψει των προσεχών εκλογών τροφοδοτεί η επιλογή του υπουργού Αμυνας, Π. Καμμένου, να δεχθεί στο Πεντάγωνο τον πρόεδρο του κόμματος «Νέα Δεξιά» Φ. Κρανιδιώτη και την ανεξάρτητη βουλευτή Κατερίνα Παπακώστα, που προσφάτως ανακοίνωσε νέα πολιτική πρωτοβουλία. 

  • Την πεποίθησή του ότι Ελλάδα και FYROM έχουν βρεθεί πιο κοντά από κάθε άλλη φορά σε λύση εξέφρασε σε συνέντευξή του στο Γαλλικό Πρακτορείο, ο πρωθυπουργός της γείτονος Ζόραν Ζάεφ προσθέτοντας πάντως ότι ενδεχόμενη αποτυχία δεν θα είναι και «το τέλος του κόσμου».

Καιρος στην Αττικη

Partly Cloudy

15°C

Athens

Partly Cloudy

Humidity: 55%

Wind: 19.31 km/h

  • 24 Mar 2016

    Mostly Clear 18°C 11°C

  • 25 Mar 2016

    Thunderstorms 17°C 8°C

Αναζητηση