ή Γιαβάσκον ή Γιαβαστόν, ή Διπάτι(ν), ή Διπλόν, ή Διπλόν Ομάλ’, ή Κοδεσπαινιακόν, ή Μονόν Ομάλ’, ή Ομάλ’, ή Ομάλ’ Τραπεζούντας.      
Χορευόταν σε πάρα πολλές περιοχές του Ανατολικού Πόντου, όπως και στο Καρς, και με τον ερχομό των Ποντίων στην Ελλάδα έγιναν γνωστές και οι άλλες ονομασίες του χορού, οι οποίες για πολλά χρόνια κράτησαν τοπικό χαρακτήρα.
ΟΜΑΛ
Εμέν κ’ εσέν ’πη θα χωρίζ’, ακόμαν ’κ εγεννέθεν,
ους να εποίκα σε τ’εμόν, το ψόπο μ’ ετελέθεν.                 
Εφτά χρόνια ’κι θα κρούω ’ς σον πρόσωπο μ’ νερόν-ι,
να μη σπογγίζω και χάνω το φίλεμαν τ’ εσόν-ι.          
Στάμαν Σταυρίτα-ν είδα σε, καλόν να έν’ ειδέα σ’,                  
τα δάκρυα μ’ εκυλίουσαν απέσ’ ’ς σην εμποδέα σ’.  
 
Νεοελληνική απόδοση
Εμένα κ’ εσένα, αυτός που θα μας χωρίσει, ακόμη δε γεννήθηκε,
έως ότου σε έκανα δική μου, η ψυχούλα μου τελείωσε.
Εφτά χρόνια δεν θα ρίξω – χτυπήσω, νερό στο πρόσωπό μου,
να μη σφουγγίσω και απαλείψω το φίλημα το δικό σου.
Την πρώτη Σεπτεμβρίου σε είδα, σε καλό να με βγει που σε είδα,
τα δάκρυά μου κυλούσανε μέσα στην ποδιά σου.
 
ΔΙΠΑΤ'
Έλα ’μπα ’ς σ’ εγκαλιόπο μου και ’ς σα χέρια μ’ τα δύο,         
η ψη’ μ’ αν πάει ’ς σην κόλασην, εσέν ’κι παραδίω.
 
Στάμαν Σταυρίτα-ν είδα σε, καλόν να έν’ ειδέα σ’,                
τα δάκρυα μ’ εκυλίουσαν απέσ’ ’ς σην εμποδέα σ’.           
 
Ασ’ σα χίλια διατάγματα το έναν να εκράν’νες,         
Αέτσ’ ’κι θα ογράευες, αέτσ’ ’κι θ’ επαθάν’νες.
 
Εγώ εθάρ’να ’γέρασα, όσον το πάω νείμαι (νεούμαι)                    
άμον τ’ Αε-Παυλί’ το χιόν’ καμμίαν ’κι τελείμαι. 
 
*Αε Παύλος = κορυφή της οροσειράς του Παρυάδρη στον Πόντο.
 
Νεοελληνική απόδοση
Έλα μπες στην αγκαλίτσα μου και στα χέρια μου τα δύο,
η ψυχή μου και στην κόλαση αν πάει, δε θα σε προδώσω.
 
Την πρώτη Σεπτεμβρίου σε είδα, σε καλό να με βγει που σε είδα,
τα δάκρυά μου κυλούσανε μέσα στην ποδιά σου.
 
Από τις χίλιες συμβουλές τη μία να κρατούσες,
έτσι δεν θα καταντούσες, έτσι δεν θα πάθαινες.
 
Εγώ νόμιζα γέρασα, όσο και πάω ξανανιώνω,
όπως του Αγίου Παύλου* το χιόνι, ποτέ δεν λιώνω

Από τον τύπο

  • Το δοκιμασμένο κλισέ, δυστυχώς, επαληθεύεται συνεχώς στις μέρες μας. Οσα συνέβησαν χθες στο Πολυτεχνείο δείχνουν ότι, πέρα από την πραγματική κατάντια αυτής της επετείου, εκείνοι που διαπαιδαγώγησαν τον ελληνικό λαό στους προπηλακισμούς και στη βίαιη διαμαρτυρία πληρώνουν τώρα το τίμημα.

  • Είναι ακριβές ότι «το Πολυτεχνείο δεν έχει ιδιοκτήτες», όπως ανακοίνωσε το γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, ή ότι «οι τραμπουκισμοί το λεκιάζουν», όπως έσπευσε να προσθέσει ευρωβουλευτής του κυβερνώντος κόμματος;

  • Η ​​αίθουσα ήταν ασφυκτικά γεμάτη. Ο κόσμος ακίνητος, παρακολουθούσε την τετράωρη εκδήλωση χωρίς διακοπή, χωρίς να χάνει το ενδιαφέρον του. Δεν επρόκειτο για θεατρική παράσταση κάποιου αβανγκάρντ σκηνοθέτη, δεν είχε καμία σχέση με την ψυχαγωγία, ήταν μια συζήτηση με θέμα «Εξάρτηση από παράνομες ουσίες: Η νομική διάσταση και η θεραπευτική πρόταση του ΚΕΘΕΑ» στην αίθουσα του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα Χανιά.

  • Η ​​περιφορά του λειψάνου του Αγίου Πολυτεχνείου είναι μια θρησκευτική τελετή απ’ αυτές που μαζεύουν πλήθος πιστών. Εχει δε όλα τα χαρακτηριστικά του εν Ελλάδι εκκλησιαζομένου κοινού.

  • Π​​άμε ξανά: η αναθεώρηση του άρθρου 16 δεν αφορά τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Κατ’ αρχήν καμία από τις προτάσεις δεν τα προκρίνει.

  • Ο​​ι μισοί ψηφοφόροι της Χρυσής Αυγής πιστεύουν ό,τι και ο εκλεκτός τους Γιάννης Λαγός: Το Πολυτεχνείο είναι μύθος, κανένας δεν σκοτώθηκε, φοιτητής ή μη, όλα είναι σκευωρία των αναρχοκομμουνιστών.

  • ​​Δεν το θυμόμαστε πια. Εχουμε ξεχάσει ότι το Brexit είναι γλωσσικό τέκνο του Grexit. Τους δύο όρους συνδέουν σχέσεις όχι μόνο χρονικής ακολουθίας. Ο χρόνος αποκάλυψε και τις σχέσεις πολιτικής ετυμολογίας: το δημοψήφισμα του 2015 στην Ελλάδα που δεν οδήγησε σε Grexit έχει ομοιότητες με το δημοψήφισμα του 2016 που έχει οδηγήσει τη Βρετανία σε πολιτική κρίση διαρκείας.

  • Π​​ριν από περίπου έντεκα χρόνια, στην Ελληνοαμερικανική Ενωση είχα παρακολουθήσει τη διάλεξη του κυπριακής καταγωγής Αυστραλού εικαστικού καλλιτέχνη και περφόρμερ Stelarc (Στέλιος Αρκαδίου), γνωστού διεθνώς για το έργο του πάνω στη σχέση σώματος και μηχανής.

  • Π​​οια είναι τα συμπτώματα που προσδιορίζουν την παρακμή ή την ακμή; Την πρόοδο από την οπισθοδρόμηση; Τους ανοικτούς ορίζοντες από τη μίζερη περιχαράκωση; Η απάντηση δεν είναι απλή και ούτε, βέβαια, μπορεί να δοθεί σε 350 λέξεις.

  • Ο​​ι γενιές που μεγάλωσαν στα χρόνια του Ψυχρού Πολέμου αδυνατούν ώς έναν βαθμό να κατανοήσουν ή έστω να συντονιστούν με τις τεράστιες κοινωνικές και γεωπολιτικές αλλαγές των τελευταίων χρόνων.

  • Ας αρχίσουμε με τα σημαντικά. Η κυβέρνηση πέτυχε πρωτογενές πλεόνασμα σχεδόν διπλάσιο από όσο ήταν αναγκασμένη να παρουσιάσει. Μπράβο!

  • «Μ​​​​όνο με ειρηνικούς αγώνες σκληρούς και επίμονους, με προσωπική στάση ζωής ανυποχώρητη και μακριά από ιδιοτέλεια και ευτελισμό, μπορούν να λυθούν τα σταυρόλεξα των κοινωνικών ανισοτήτων, μπορούν να λυθούν τα διλήμματα, μπορούν να λυθούν τα προβλήματα, μπορεί να ανυψωθεί αυτό το υπέροχο πλάσμα, που λέγεται άνθρωπος, στο βάθρο που του πρέπει».

  • Οι επιστολές των αναγνωστών της "Κ".

  • ΑΓΓΛΟΪΤΑΛΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ:  [...] ο λόρδος Περθ [...] μετέβη εις το Παλάτσο Κίτζι όπου ήδη ανέμενε τούτον ο κόμης Τσιάνο και ο πρεσβευτής της Αιγύπτου Μωχαμέτ Χουσνή Ομάρ.

  • Στη χώρα μας, ο δημόσιος διάλογος αναλώνεται δυστυχώς συχνά σε παρωχημένα ερωτήματα με αυτονόητες απαντήσεις που έχουν δοκιμαστεί διεθνώς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, εν έτει 2018, το ζήτημα της ίδρυσης ή μη, μη κρατικών και ιδιωτικών πανεπιστημίων.

  • #Kcartoon

  • #Kcartoon

  • #Kcartoon

  • Ολα τα πολεοδομικά δεδομένα, κάθε περιοχής στη χώρα, σε έναν ψηφιακό χάρτη προσβάσιμο ελεύθερα από όλους. Αυτός είναι ο τελικός στόχος του προγράμματος «Ηλεκτρονική Πολεοδομία», το οποίο θέτει πλέον σε λειτουργία το υπουργείο Περιβάλλοντος.

  • Οι Ηνωμένες Πολιτείες παραμένουν αμετακίνητες στη δέσμευσή τους για υποστήριξη του δικαιώματος της Κυπριακής Δημοκρατίας να αναπτύξει τους πόρους στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) της, δήλωσε ο υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ αρμόδιος για θέματα ενεργειακών πόρων, Φράνσις Φάνον.

Αναζητηση