ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΚΑΙ ΣΚΟΠΟΙ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ
ΧΟΡΕΥΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΠΟΝΤΙΩΝ ΣΕΡΡΑ

CD 4

1.Θανατί’ Λάγγεμαν

 
Λύρα: Φωτιάδης Κώστας
Ζουρνά: Νικολαΐδης Παντελής
Νταούλι:Νικολαΐδης Παντελής - Φωτιάδης Παύλος
2. Κωσταντίν Σάββας
Λύρα: Φωτιάδης Κώστας
Νταούλι:Νικολαΐδης Παντελής - Φωτιάδης Παύλος
 
3.Ξανθόν Κορίτσ’
Λύρα: Φωτιάδης Κώστας
Ζουρνά: Νικολαΐδης Παντελής
Νταούλι:Νικολαΐδης Παντελής - Φωτιάδης Παύλος
 
4.Ξανθόν Κορίτσ’ Λαγγευτόν
Λύρα: Φωτιάδης Κώστας
Νταούλι:Νικολαΐδης Παντελής - Φωτιάδης Παύλος
 
5.Μονόν χορόν
Λύρα: Φωτιάδης Κώστας
Ζουρνά: Νικολαΐδης Παντελής
Νταούλι:Νικολαΐδης Παντελής - Φωτιάδης Παύλος
 
6.Κοριτσί’ χορόν
Λύρα: Φωτιάδης Κώστας
Ζουρνά: Νικολαΐδης Παντελής
Νταούλι:Νικολαΐδης Παντελής - Φωτιάδης Παύλος
 
7.Στενά Δρομόπα
Λύρα: Φωτιάδης Κώστας
Ζουρνά: Νικολαΐδης Παντελής
Νταούλι:Νικολαΐδης Παντελής - Φωτιάδης Παύλος
 
8.Μαύρον Πεγάδ’
Λύρα: Φωτιάδης Κώστας
Ζουρνά: Νικολαΐδης Παντελής
Νταούλι:Νικολαΐδης Παντελής - Φωτιάδης Παύλος
 
9.Τυφρών
Λύρα: Φωτιάδης Κώστας
Ζουρνά: Νικολαΐδης Παντελής
Νταούλι:Νικολαΐδης Παντελής - Φωτιάδης Παύλος
 
10.Πατούλα
Ζουρνά: Κουτούζογλου Αβραάμ
Νταούλι: Γευγελής Γιώργος
 
11.Σαμψόν
Λύρα: Καρασαββίδης Δημήτρης
Νταούλι: Κοπαλίδης Παναγιώτης
 
12.Κοτς
Λύρα: Καρασαββίδης Δημήτρης
Νταούλι: Νικολαΐδης Παντελής
 
13.Τριπάτ’
Λύρα: Νικολαΐδης Γιάννης
Νταούλι: Νικολαΐδης Παντελής
 
14.Ντολμέ
Λύρα: Καρασαββίδης Δημήτρης
Νταούλι: Ευφραιμίδης Γιάννης
 
15.Μουζενίτ’κον
Λύρα: Καρασαββίδης Δημήτρης
Νταούλι: Ευφραιμίδης Γιάννης 
 
16.Αρματσούκ’
Λύρα: Καρασαββίδης Δημήτρης
Νταούλι: Κοπαλίδης Παναγιώτης
 
17.Τούρι
Λύρα: Καρασαββίδης Δημήτρης
Κλαρίνο: Παπαναστασίου Βαγγέλης
Νταούλι: Νικολαΐδης Παντελής
 
18.Διπλόν Κοτς ή Τίταρα
Λύρα: Αμαραντίδης Γιώργος
Νταούλι: Ευφραιμίδης Γιάννης
 
19.Κελ Κιτ
Λύρα: Καρασαββίδης Δημήτρης
Νταούλι: Κοπαλίδης Παναγιώτης
 
20.Χάλα Χάλα
Λύρα: Καρασαββίδης Δημήτρης
Νταούλι: Κοπαλίδης Παναγιώτης
 
21.Μηλίτσα
Λύρα: Καρασαββίδης Δημήτρης
Νταούλι: Ευφραιμίδης Γιάννης
 
22.Μητερίτσα.
(ρυθμός 2/4 ή 4/8)
Τραγούδι: Καλιοντζίδης Μιχάλης
Λύρα: Καλιοντζίδης Μιχάλης
Νταούλι: Ευφραιμίδης Γιάννης
 
Μητερίτσα μου γλυκιά, έχω μιά αγαπητικιά,
άσπρη, άσπρη σαν το γάλα, μαλακή σαν το βαμβάκι.
 
Κίνησα να πάω το βράδυ, μ' έπιασε ψιλή βροχή,
το Θεό παρακαλούσα να την εύρω μοναχή.
 
Μητερίτσα μου γλυκιά βρήκα μια αγαπητικιά,
στον μπακάλη, στον τσαγκάρη, αχ, να ’ρθει στο παλικάρι.
 
23.Θύμιγμαν*.
(Στίχος δεκαπεντασύλλαβος, ρυθμός 4/4)
Τραγούδι: Παρχαρίδης Αλέξης
Λύρα: Αμαραντίδης Γιώργος
Νταούλι: Κοπαλίδης Παναγιώτης
 
Εφτά ζευγάρια και το τεκ’κρατούνε τα λαμπάδας
η νύφε εσέβεν ’ς σον χορόν με τσοι παρανυφάδας.      
 
Ο ποπάς με το θυμιαντόν ευλογίζ’ τα ζευγάρια,
και ’ς σο χορόν ο λυριτζής γλυκέα παίζ’ τοξάρια.       
 
Να ζει η νύφε κι ο γαμπρόν, κουμπάρον και κουμπάρα,
να ζούνε κι όλ’ οι καλεσμέν’ οσήμερον π’ εχάραν.           
 
* Θήμιγμαν, θήμισμαν, ή θήμιμαν (το) = η πράξη του θημίζειν, από το αρχαίο φημίζω = διασπείρω φήμες = χορεύω το γαμήλιο χορό μαζί με τους νεονύμφους.
 
Νεοελληνική απόδοση:
Εφτά ζευγάρια και ο μονός (άγαμος) κρατούνε τις λαμπάδες,
η νύφη μπήκε στο χορό με τις παράνυφες.
 
Ο παπάς με το θυμιατό ευλογίζει τα ζευγάρια,
και στο χορό ο λυράρης γλυκιές τραβάει δοξαριές.
 
Να ζήσει η νύφη και ο γαμπρός, ο κουμπάρος κι η κουμπάρα,
να ζούνε κι όλοι οι καλεσμένοι σήμερα που χάρηκαν.
 
24.Κοτσαγκέλ’.
(Ρυθμός 7/8)
Τραγούδι: Αμαραντίδης Γιώργος
Λύρα: Αμαραντίδης Γιώργος
Νταούλι: Ευφραιμίδης Γιάννης
 
Ξένε μ’, ξενιτεμένε μ’ κι ανεγνώριμε μ’,                        
που πορπατείς ’ς τα ξένα, ’ς τα ξένα, ’ς τα ανεγνώριμα.
 
Εγώ σ’ αυτόν τον κόσμον υπαντρεύτηκα,
και πήρα φραγκοπούλαν που ήταν μάγισσα.
 
Μαεύ’ όλιον τον κόσμο και τη θάλασσαν,
εμάεψεν κι εμέναν τον ξένον τον αλόξενον.
 
Νεοελληνική απόδοση:
Ξένε μου ξενιτεμένε μου και άγνωστέ μου,
που περπατάς στα ξένα, στα ξένα στα μακρινά και άγνωστα.
 
Εγώ σ’ αυτό τον κόσμο παντρεύτηκα
και πήρα φραγκοπούλα που ήταν μάγισσα.
 
Μαγεύει όλο τον κόσμο και την θάλασσα,

μάγεψε κ’ εμένα τον ξένο, τον παντελώς ξένο.

 

Από τον τύπο

  • Το δοκιμασμένο κλισέ, δυστυχώς, επαληθεύεται συνεχώς στις μέρες μας. Οσα συνέβησαν χθες στο Πολυτεχνείο δείχνουν ότι, πέρα από την πραγματική κατάντια αυτής της επετείου, εκείνοι που διαπαιδαγώγησαν τον ελληνικό λαό στους προπηλακισμούς και στη βίαιη διαμαρτυρία πληρώνουν τώρα το τίμημα.

  • Είναι ακριβές ότι «το Πολυτεχνείο δεν έχει ιδιοκτήτες», όπως ανακοίνωσε το γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, ή ότι «οι τραμπουκισμοί το λεκιάζουν», όπως έσπευσε να προσθέσει ευρωβουλευτής του κυβερνώντος κόμματος;

  • Η ​​αίθουσα ήταν ασφυκτικά γεμάτη. Ο κόσμος ακίνητος, παρακολουθούσε την τετράωρη εκδήλωση χωρίς διακοπή, χωρίς να χάνει το ενδιαφέρον του. Δεν επρόκειτο για θεατρική παράσταση κάποιου αβανγκάρντ σκηνοθέτη, δεν είχε καμία σχέση με την ψυχαγωγία, ήταν μια συζήτηση με θέμα «Εξάρτηση από παράνομες ουσίες: Η νομική διάσταση και η θεραπευτική πρόταση του ΚΕΘΕΑ» στην αίθουσα του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα Χανιά.

  • Η ​​περιφορά του λειψάνου του Αγίου Πολυτεχνείου είναι μια θρησκευτική τελετή απ’ αυτές που μαζεύουν πλήθος πιστών. Εχει δε όλα τα χαρακτηριστικά του εν Ελλάδι εκκλησιαζομένου κοινού.

  • Π​​άμε ξανά: η αναθεώρηση του άρθρου 16 δεν αφορά τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Κατ’ αρχήν καμία από τις προτάσεις δεν τα προκρίνει.

  • Ο​​ι μισοί ψηφοφόροι της Χρυσής Αυγής πιστεύουν ό,τι και ο εκλεκτός τους Γιάννης Λαγός: Το Πολυτεχνείο είναι μύθος, κανένας δεν σκοτώθηκε, φοιτητής ή μη, όλα είναι σκευωρία των αναρχοκομμουνιστών.

  • ​​Δεν το θυμόμαστε πια. Εχουμε ξεχάσει ότι το Brexit είναι γλωσσικό τέκνο του Grexit. Τους δύο όρους συνδέουν σχέσεις όχι μόνο χρονικής ακολουθίας. Ο χρόνος αποκάλυψε και τις σχέσεις πολιτικής ετυμολογίας: το δημοψήφισμα του 2015 στην Ελλάδα που δεν οδήγησε σε Grexit έχει ομοιότητες με το δημοψήφισμα του 2016 που έχει οδηγήσει τη Βρετανία σε πολιτική κρίση διαρκείας.

  • Π​​ριν από περίπου έντεκα χρόνια, στην Ελληνοαμερικανική Ενωση είχα παρακολουθήσει τη διάλεξη του κυπριακής καταγωγής Αυστραλού εικαστικού καλλιτέχνη και περφόρμερ Stelarc (Στέλιος Αρκαδίου), γνωστού διεθνώς για το έργο του πάνω στη σχέση σώματος και μηχανής.

  • Π​​οια είναι τα συμπτώματα που προσδιορίζουν την παρακμή ή την ακμή; Την πρόοδο από την οπισθοδρόμηση; Τους ανοικτούς ορίζοντες από τη μίζερη περιχαράκωση; Η απάντηση δεν είναι απλή και ούτε, βέβαια, μπορεί να δοθεί σε 350 λέξεις.

  • Ο​​ι γενιές που μεγάλωσαν στα χρόνια του Ψυχρού Πολέμου αδυνατούν ώς έναν βαθμό να κατανοήσουν ή έστω να συντονιστούν με τις τεράστιες κοινωνικές και γεωπολιτικές αλλαγές των τελευταίων χρόνων.

  • Ας αρχίσουμε με τα σημαντικά. Η κυβέρνηση πέτυχε πρωτογενές πλεόνασμα σχεδόν διπλάσιο από όσο ήταν αναγκασμένη να παρουσιάσει. Μπράβο!

  • «Μ​​​​όνο με ειρηνικούς αγώνες σκληρούς και επίμονους, με προσωπική στάση ζωής ανυποχώρητη και μακριά από ιδιοτέλεια και ευτελισμό, μπορούν να λυθούν τα σταυρόλεξα των κοινωνικών ανισοτήτων, μπορούν να λυθούν τα διλήμματα, μπορούν να λυθούν τα προβλήματα, μπορεί να ανυψωθεί αυτό το υπέροχο πλάσμα, που λέγεται άνθρωπος, στο βάθρο που του πρέπει».

  • Οι επιστολές των αναγνωστών της "Κ".

  • ΑΓΓΛΟΪΤΑΛΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ:  [...] ο λόρδος Περθ [...] μετέβη εις το Παλάτσο Κίτζι όπου ήδη ανέμενε τούτον ο κόμης Τσιάνο και ο πρεσβευτής της Αιγύπτου Μωχαμέτ Χουσνή Ομάρ.

  • Στη χώρα μας, ο δημόσιος διάλογος αναλώνεται δυστυχώς συχνά σε παρωχημένα ερωτήματα με αυτονόητες απαντήσεις που έχουν δοκιμαστεί διεθνώς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, εν έτει 2018, το ζήτημα της ίδρυσης ή μη, μη κρατικών και ιδιωτικών πανεπιστημίων.

  • #Kcartoon

  • #Kcartoon

  • #Kcartoon

  • Ολα τα πολεοδομικά δεδομένα, κάθε περιοχής στη χώρα, σε έναν ψηφιακό χάρτη προσβάσιμο ελεύθερα από όλους. Αυτός είναι ο τελικός στόχος του προγράμματος «Ηλεκτρονική Πολεοδομία», το οποίο θέτει πλέον σε λειτουργία το υπουργείο Περιβάλλοντος.

  • Οι Ηνωμένες Πολιτείες παραμένουν αμετακίνητες στη δέσμευσή τους για υποστήριξη του δικαιώματος της Κυπριακής Δημοκρατίας να αναπτύξει τους πόρους στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) της, δήλωσε ο υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ αρμόδιος για θέματα ενεργειακών πόρων, Φράνσις Φάνον.

Αναζητηση